ایردراپ چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

airdrop

کسب درآمد از ایردراپ
آشنایی با مفهوم ایردراپ

در گذشته زمانی که جنگ یا بلایای طبیعی پیش می‌آمد، کمک‌های اولیه، غذا، دارو و یا تسلیحات از هواپیما یا هلیکوپتر جعبه‌های کمک خود را با چتر به سمت مردم می‌انداختند. اما در دنیای رمزارزها مفهوم ایردراپ متفاوت است، درواقع وقتی از ایردراپ در ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، منظور نوعی بازاریابی مخصوص ارزهای دیجیتال است. هدف از ایجاد یک ایردراپ سرمایه‌گذاری یا سودآوری نیست.

برای روشن شدن مفهوم ایردراپ در زمینه‌ی رمزارزها مثالی را برای شما شرح می‌دهیم. فرض کنید شما از طریق دوست، همکار یا یک شبکه‌ی اجتماعی مطلع شده‌اید در ازای انجام یک سری کارهای ساده و البته رایگان مقداری ارز دیجیتال دریافت خواهید کرد.

اگر این موضوع صحت داشته باشد، چرا نباید این کارها را انجام داد؟ احتمالا هرکسی ترغیب می‌شود با انجام دادن چند کار ساده، به رایگان مقداری ارز دیجیتال به دست آورد.

دقیقا این همان چیزی است که شخص یا موسسه ارائه‌دهنده‌ی ایردراپ به دنبال آن می‌گردد، یعنی معرفی خود (می‌تواند کیف‌پول، صرافی، توکن و… باشد) به افراد بیشتر با هزینه‌ی کمتر.

 

هدف از ارائه انواع ایردراپ‌ها

ایردراپ‌ها بیشتر با عنوان معرفی توکن یا کوین شناخته شده هستند، اما واقعیت این است که ایردراپ‌ها برای اهداف دیگر نیز ارائه می‌شوند که به آنها خواهیم پرداخت.

-معرفی یک رمزارز جدید (ICO)
عرض اولیه‌ی سکه یا کوین در بازار کریپتوکارنسی با ICO که مخفف عبارت Initial Coin Offering است شناخته می‌شود. ارائه‌دهندگان برای معرفی هرچه بهتر کوینی که قرار است ارائه دهند می‌توانند اقدام به بازاریابی به کمک ایردراپ کنند، به این ترتیب که درصدی از کوین‌ها را به صورت رایگان در میان مردم پخش کنند و در عوض از آنها بخواهند که کارهایی را در قبال کسب این کوین‌ها انجام دهند.

-معرفی صرافی جدید
موسسان صرافی یا کارگزاری‌ها نیز گاهی برای معرفی صرافی تازه تاسیس خود با ترغیب کاربران با اعطای کوین یا اعتبار و مواردی از این دست، کاربران خود را گسترده‌تر می‌کنند.

-جمع‌ آوری اطلاعات
از دیگر موارد استفاده‌ی ایردراپ‌ها می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات از طریق فرم‌های نظرسنجی و موارد مشابه اشاره کرد. استفاده از ایردراپ یکی از روش‌ها برای ترغیب کاربران به پر کردن فرم‌ها می‌باشد، امروزه کمتر کسی زمان و حوصله‌ی پر کردن فرم‌ها در سطح اینترنت را دارد.

البته این کار برای آن شخص یا موسسه‌ی ارائه‌دهنده‌ی فرم‌ها نیز سود خواهد داشت، زیرا آنها توانستند با کمترین هزینه، اطلاعاتی را راجع به کاربران به دست آورند که این اطلاعات می‌تواند به آن‌ها در زمینه‌ی تصمیم‌گیری در کسب و کارشان کمک شایانی کند.

-معرفی یک کیف‌پول جدید
گاهی شخص یا گروهی اقدام به ایجاد کیف‌پول جدیدی می‌کنند، برای معرفی کیف‌پول خود، ایردراپ‌ها یکی از بهترین و به صرفه‌ترین روش‌ها می‌باشند.

زمان انجام فورک
در شبکه‌ی هر ارز دیجیتال مجموعه‌ای از قوانین توسط برنامه‌نویسان آن ارز دیجیتال نهادینه شده‌اند که تا ابد ثابت هستند، زمانی که به هر دلیلی نیاز به تغییر این قوانین احساس شد، از آنجایی که امکان تغییر مهیا نیست یک انشعاب از آن شبکه ایجاد می‌شود.

به زبان ساده می‌توان گفت که برنامه‌ی شبکه‌ی رمزارز اصلی با ایجاد تغییراتی، برنامه‌ی رمزارز منشعب شده را تشکیل می‌دهد.

درواقع آنها برای معرفی محصول جدید خود از ایردراپ کمک می‌گیرند.

 

انواع ایردراپ‌ها

کسب درآمد از ایردراپ

ایردراپ‌ها را می‌توان به سه دسته‌ی Bounty، Standard و Holder تقسیم کرد.

ایردراپ‌های Bounty به شما در ازای ریتوئیت کردن، عضویت در کانال تلگرام و این قبیل فعالیت‌ها توکن رایگان می‌دهند.

ایردراپ‌های Standard در صورت عضویت و ثبت‌نام در یک وبسایت به شما مقداری کوین یا توکن اهدا می‌کنند.

ایردراپ‌های Holder نیز در صورتی که مقدار معینی از ارزی مثلا بیت‌کوین یا اتریوم را در ولت خود نگه‌داری کرده باشید، مقداری توکن برای شما ارسال می‌کنند.

 

ابزار مورد نیاز برای دریافت ایردراپ

کیف‌پول
شما برای مشارکت و دریافت ایردراپ‌ها به کیف‌پولی نیاز دارید که سازگار با ERC20 باشد، زیرا اکثر ایردراپ‌هایی که ارائه می‌شوند سازگار با ERC20 هستند.

نکته‌ی دیگر در رابطه با کیف‌پول مناسب دریافت ایردراپ این است که این کیف‌پول باید فعال باشد، یعنی شما صرفا برای دریافت ایردراپ آن را تهیه و نصب نکرده باشید.

البته در مواردی که ایردراپ برای معرفی یک کیف‌پول جدید ارئه شده باشد این مشکل برطرف می‌شود.

حساب کاربری در تلگرام و توئیتر
اکثر اوقات در میان مراحل عملیات خواسته شده برای دریافت ایردراپ، عضویت در کانال تلگرام و توئیتر به چشم می‌خورد. در بسیاری از موارد غیر از دنبال کردن حساب توئیتر، از شما خواسته می‌شود یک توئیت را ریتوئیت کنید.

این کار در راستای نیل به هدف اولیه‌ی ارائه دهندگان ایردراپ، یعنی معرفی هرچه بیشتر محصول خود از شما خواسته شده است.

ایمیل
آدرس ایمیل نیز یکی از مواردی است که گاهی برای دریافت ایردراپ از شما درخواست می‌شود.

 

مراحل دریافت ایردراپ

کسب درآمد از ایردراپ

در اولین مرحله، ارائه‌دهنده‌ی ایردراپ از شما می‌خواهد فعالیت‌هایی را انجام دهید. به عنوان مثال ریتوئیت کردن یک توئیت مشخص، عضویت در کانال تلگرام و …. .

سپس آدرس کیف‌پول از شما درخواست می‌شود. توجه کنید که روند دریافت همه‌ی ایردراپ‌ها یکسان نیست ولی با دریافت چند ایردراپ‌ مختلف هیچ ابهامی برای شما باقی نمی‌ماند.

پس از انجام آنچه از شما خواسته شد و البته ارسال آدرس کیف‌پولتان در صورتی که امکان استفاده از کد ریفرال برای آن ایردراپ فراهم بود می‌توانید از این امکان نیز استفاده کنید.

به این صورت که پس از انجام فعالیت‌های لازم یک کد در اختیار شما قرار می‌گیرد که در صورتی که شخصی هنگام دریافت ایردراپ آن کد را وارد کند، به شما نیز به عنوان معرف امتیازی تعلق می‌گیرد، چرا که شما در راستای هدف موسسه که قصد معرفی خود را داشته قدمی برداشته‌اید، پس شایسته‌ی پاداش هستید.

حالا کار تمام است و شما فقط باید منتظر باشید تا کوین‌های شما را به کیف‌پولتان ارسال شوند.

در نهایت یک صرافی برای نقد کردن کوین و توکن‌های دریافت شده به شما معرفی می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از آن صرافی، کوین‌های خود را به کیف‌پول یا یک صرافی دیگر ارسال کنید.

 

کلاه‌ برداری در ایردراپ‌ ها

در رابطه با ایردراپ باید به این نکته توجه کنید که قرار نیست همه‌ی ایردراپ‌ها سودساز باشند، اما از آنجایی که به رایگان قابل دریافت هستند، طرفداران خاص خود را دارند.

هنگامی که یک ایردراپ به شما معرفی می‌شود یا شما از یک وبسایت پیدا می‌کنید، پیش از هرچیز از اعتبار سازندگان و ارائه‌دهندگان آن ایردراپ مطلع شوید. همه‌ی ایردراپ‌ها ارزش زمان گذاشتن را ندارند.

گاهی پیش می‌آید که از شما خواسته می‌شود برای دریافت ایردراپ مبلغی را پرداخت کنید، این یکی از نشانه‌های اسکم بودن آن ایردراپ است. به هیچ عنوان برای دریافت ایردراپ مبلغی را پرداخت نکنید، زیرا ایردراپ‌ها رایگان هستند.

و مهم‌تر از همه اینکه کلید خصوصی خود را تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ پلتفرمی برای دریافت ایردراپ قرار ندهید. (فراموش نکنید که کلیدهای خصوصی مانند رمز گاوصندوق شما هستند، با در اختیار گذاشتن کلیدهای خصوصی خود درواقع اجازه به دسترسی به دارایی‌هایتان را به آن‌ها می‌دهید.)

 

سخن آخر

استفاده از ایردراپ‌ها بسیار ساده است، اما برای حضور در بازارهای مالی و به خصوص بازارپرنوسان ارزهای دیجیتال بهتر است یک دوره آموزش ارزهای دیجیتال را سپری کنید. با این کار امکان ضرر کردن شما نیز به شدت کاهش می‌یابد.

در رابطه با ایردراپ‌ها علی‌رغم ساده بودن مطلب، کلاه‌برداری‌های زیادی در این بخش از بازار وجود داشته و دارد، چراکه افراد با آگاهی کم، به دلیل تشویق‌های هیجان‌انگیز برای شرکت در ایردراپ ممکن است در مسیر کلاه برداران قرار گیرند، پس با آموزش ارز دیجیتال از این کلاه‌برداران در امان باشید.

حالا که با ایردراپ ها آشنا شدید، وقتش رسیده که با مهیا کردن کیف پول و اکانت های تلگرام، توییتر و … هر روز درآمد دلاری داشته باشی! ما برات بهترین ایردراپ ها رو آماده کردیم تا سریع و راحت به درآمد برسی، پس هر روز صفحه «ایردراپ فارکس سرویسز» یا «کانال تلگرامی» ما رو دنبال کنید:

administrator

نظر دهید