لات و میکرولات چیست؟ با چند لات وارد معامله شویم؟

لات در واقع واحد اندازه‌گیری معامله است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت ریسک می‌باشد که باید هر تریدری به آن توجه کند و حتی اگر موقعیت خیلی عالی به نظرش رسید باز هم در حجم معامله کنترل شده عمل کند.

شما اگر در جفت ارز یورو به دلار با حجم یک لات وارد معامله شوید پیپ ولیو ۱۰ دلار خواهد بود. یعنی به ازای هر پیپ نوسان ده دلار سود یا ضرر خواهید کرد.

لات در فارکس سایزی است که شما به عنوان یه معامله گر برای باز کردن معامله انتخاب می‌کنید و بایستی بر اساس مقدار لوریج، مدیریت ریسک و مقدار equity باشد.

 

ارتباط بین مدیریت ریسک و میزان حجم معامله Lot

هر تریدری برای خودش استراتژی مخصوصی دارد و بر اساس قوانینی که برای معامله‌گری خودش تنظیم کرده مقدار لات را انتخاب می‌کند. خیلی از مبتدیان و تازه‌کارها که هنوز یاد نگرفته‌اند بین احساسات و قوانین معامله‌گری باید دیوار بکشند، هر بار براساس احساسات‌شان lot متفاوتی را انتخاب می‌کنند. معمول‌ترین مدیریت ریسک که در بسیاری از استراتژی‌ها پیشنهاد می‌شود این است که میزان سرمایه برای پوزیشن جدید نباید از 1% مقدارequity بیشتر باشد.

البته بسته به تجربه‌ی افراد این یک درصد را می‌توان تا سه درصد هم افزایش داد. اما شما نباید اجازه دهید در یک معامله ریسک زیادی را متحمل شوید. چرا که اگر برای مثال در یک معامله ده درصد کل موجودی‌تان ریسک کنید ممکن است بعد از فقط ده معامله سرمایه‌تان را از دست بدهید.

 

تعیین اندازه لات در متاتریدر

شما در متاتریدر می توانید تعیین کنید با چه حجمی می‌خواهید وارد معامله شوید. حجمی معاملات در بازار فارکس با لات اندازه‌گیری می‌شود.

 

هر لات چقدر است؟

درگذشته، فارکس در مبالغ مشخصی به نام “لات” داد و ستد می‌شد. اندازه‌ی استاندارد برای هر لات ۱۰۰۰۰۰ (صد هزار) واحد ارز است.

اندازه‌ی لات مینی، میکرو و نانو نیز وجود دارد که به ترتیب ۱۰۰۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۰۰ واحدند.

لات و میکرولات

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، تغییر در ارزش ارز نسبت به ارز دیگر بر حسب پیپ اندازه‌گیری می‌شود که درصد بسیار بسیار کوچکی از ارزش یک ارز است. جفت‌ارزهای مختلف در طول یک روز نوسان‌ خیلی زیادی ندارند. نوسان آن‌ها معمولا کمتر از ۱۰۰ پیپ است.

برای استفاده از این تغییر جزیی در ارزش، نیاز به معامله مقادیر زیادی از یک ارز مشخص دارید تا بتوانید سود یا زیان قابل قبولی را ببینید.

خوب یک سوال بزرگ پیش می‌آید. ما با این سرمایه‌ی اندک چطور می‌توانیم مقادیر بسیار زیاد معامله کنیم؟

جواب در مفهوم ضریب اهرمی نهفته است.

بروکرتان را هم‌چون بانک در نظر بگیرید که اساسا ۱۰۰۰۰۰ دلار برای خرید ارزها به شما می‌دهد. تنها چیزی که بانک از شما می‌خواهد این است که ۱۰۰۰ دلار به عنوان سپرده به او بدهید. این طرز کار داد و ستد فارکس با استفاده از ضریب اهرمی را “لوریج” می‌گویند. میزان اهرم مورد استفاده شما بستگی به بروکرتان و مبلغ مورد نظر شما دارد.

lot2-fx360.ir

و اما بهترین لات سایز چقدر است؟

در بازار فارکس بسته به حد ضرری که بر اساس استراتژی خود در یک معامله مشخص می‌کنید، میزان لات آن معامله شما مشخص خواهد شد. مثلا اگر کل سرمایه شما ۱۰۰۰ دلار باشد و استاپ لاست شما با فاصله ۵۰ پیپی از قیمت فعلی قرار دارد و شما بخواهید فقط یک درصد ریسک کنید باید فقط با دو صدم لات وارد معامله شوید. چون اگر استاپ لاست شما هم تاچ شود، فقط ده دلار از دست داده‌اید و قاعده یک درصد کل سرمایه را رعایت کرده‌اید. باید دقت داشته باشید که در بازار مدیریت ریسک را رعایت کنید، چون اگر شما ۵۰ درصد از سرمایه خود را از دست دادید برای جبرانش باید ۱۰۰ درصد سود کنید!

به جدول زیر دقت کنید.

بسیاری از تریدرها به این نکته توجه نمی‌کنند که جبران ضرر به این سادگی‌ها نیست. در واقع برای جبران نود درصد ضرر باید ۹۰۰ درصد سود کنید!

drawdown-fx360.ir
administrator

نظر دهید