همه چیز درباره جفت ارزها در فارکس

جفت-ارزهای-فارکس-فارکس-سرویسز

جفت ارز متقاطع به جفت ارزی گفته می‌شود که در آن دلار امریکا وجود ندارد.

در گذشته، اگر کسی می‌خواست پول خود را تبدیل کند مجبور بود آن را اول به دلار آمریکا و سپس دلارش را به ارز مورد نظرش تبدیل کند.

caveman-fx360.ir

برای مثال، اگر فردی می‌خواست استرلینگ بریتانیایی‌اش را به ین ژاپن تبدیل کند باید اول استرلینگ اش را به دلار آمریکا و سپس دلارش را به ین ژاپن تبدیل می‌کرد.

با پیدایش جفت ارز متقاطع، افراد اکنون می‌توانند به آسانی و مستقیم پولشان را به ارز مورد نظرشان تبدیل کنند. برخی از نمونه‌های این جفت‌ ارز متقاطع عبارتند از:

EUR / CHF، EUR / JPY GBP / JPY، و EUR / GBP

 

محاسبه نرخ های متقاطع

این بخش دشوار نیست اما در نوع خود کمی خشک و خسته کننده است. اما خبر خوب این که این بخش دیگر ضرورتی ندارد چراکه اغلب کارگذاران در پلت فرمشان این نرخها را برای شما محاسبه می‌کنند.

با این همه اگر فردی هستید که دوست دارد در هر مورد اطلاعات لازم را داشته باشد، این بخش برای شما در نظر گرفته شده است! همچنین بهتر است بدانید که تمام موارد چطور می‌توانند عملکرد درستی داشته باشند؟ در این بخش به شما نشان خواهیم داد که چطور می‌توانید قیمتی که در آن قیمت خرید انجام می‌دهید (این نرخ را Ask یا نرخ فروش به شما می گویند) و قیمتی که در آن قیمت فروش انجام می‌دهید (این قیمت را Bid یا نرخ خرید از شما می گویند) را محاسبه کنید.

مثلاً می‌خواهیم برای جفت ارز GBP/ JPY، قیمت bid /ask را پیدا کنیم. نخستین کاری که باید انجام دهیم آن است که باید هم به قیمت bid / ask برای GBP / USD و هم به قیمت bid/ ask برای USD / JPY نگاهی بیاندازید.

اما چرا این دو جفت ارز؟

برای آن که در هر دوی آنها از دلار آمریکا به عنوان مخرج مشترکشان استفاده شده است.

اکنون فرض کنید که قیمت‌های bid / ask جفت‌های زیر را به قرار زیر پیدا کرده‌ایم:

GBP/USD: 1.5630 (bid) / 1.5635 (ask)

USD/JPY: 89.38 (bid) / 89.43 (ask)

برای محاسبه قیمت فروش (یا GBP/ JPY (bid، فقط باید قیمت‌های فروش GBP / USD و USD / JPY را در هم ضرب کنید.

اگر به عدد ۱۳۹. ۷۰ رسیدید کارتان را خوب انجام داده‌اید!

برای محاسبه قیمت خرید (یا BPB/ JPY (ask هم فقط باید قیمت خرید GBP/ USD و USD / JPY را در هم ضرب کنید و به عدد 13982 برسید.

 

فرصت‌های معاملاتی بیشتر با جفت‌های متقاطع

بالغ بر ۹۰ درصد از معاملات در بازار فارکس با دلار آمریکا انجام می‌شوند به این علت که دلار آمریکا بزرگترین ارز اندوخته در جهان است. ممکن است از خودتان بپرسید که چرا دلار آمریکا؟ چرا پوند استرلینگ یا یورو نه؟

بسیاری از کالاهای کشاورزی و صنعتی از جمله نفت بر حسب دلار آمریکا قیمت گذاری می‌شوند. اگر کشوری بخواهد نفت یا سایر کالاهای کشاورزی خریداری کند ابتدا باید پول خود را به دلار آمریکا تبدیل کرده و سپس کالای مورد نظر را خریداری کنید. به این دلیل است که بسیاری از کشورها اندوخته‌ای از دلار آمریکا در دست دارند. آن‌ها با داشتن این ارز می‌توانند سریع‌تر خریدشان را انجام دهند.

کشورهایی چون چین، ژاپن، استرالیا که از جمله واردکنندگان اصلی نفت محسوب می‌شوند در بانک‌های مرکزی خود ذخایر عظیمی از دلار آمریکا دارند. برای مثال ارز اندوخته چین به یک تریلیون دلار می‌رسد.

اما چه ارتباطی میان این مسائل و جفتهای ارز متقاطع وجود دارد؟ از آنجایی که در بیشتر نقاط جهان، کشورها به دلار آمریکا وابسته هستند، اغلب گمانه زنی‌ها و پیش بینی‌ها در معاملات فارکس بر مبنای یک پرسش صورت می‌گیرند که:

امروز ارزش دلار آمریکا پایین است یا بالا؟

این پرسش بر بسیاری از جفت ارزها تأثیر گذار خواهد بود، که مهم‌ترین آن‌ها به قرار زیر می‌باشند:

جفت ارزهای اصلی:

USD / JPY، USD / CHF، EUR / USD GBP / USD

جفت کالاها:

NZD / USD، USD / CAD AUD / USD

توجه داشته باشید که یک سوی تمام این جفتها دلار آمریکا قرار دارد. این امر برای معامله گر گزینه‌های متعددی به همراه نخواهد داشت چراکه تصمیمات تجاری او تنها بر مبنای این پرسش اتخاذ می‌شوند.

usd-vs-major-currencies-fx360.ir

می‌توانید ببینید که با معامله هر یک از این هفت ارز رایج در جهان، اساساً مجبورید یا موضعی ضد دلار یا در طرفداری از دلار داشته باشید. گفتنی است که این پرسش تقریباً به یک اندازه بر این جفت‌ها تأثیر گذار است.

در مقابل در بازار سهام، معامله گران با چندین شرکت روبرو هستند و باید از میان آنها یکی را انتخاب کنند و فعالیتشان صرفاً به یک ایده مشخص محدود نمی‌شود.

djia-2009-2-fx360.ir

در بازار سهام حتی می‌توانید مشاهده کنید که آهنگ رشد کل بازار مثبت است و کماکان فرصت‌های تجاری بیشماری هم وجود دارد. تنها یک مساله وجود ندارد که بر کل سبد سهام تأثیر گذار باشد.

به جای آنکه صرفاً به هفت جفت اصلی چشم بدوزید،با جفت ارز متقاطع، جفت ارزهای بیشتری پدر اختیار دارید تا بتوانید فرصتهای سودآوری را بیابید!

 

کسب سود از اختلاف نرخ بهره

با فروش ارز کشوری که دارای نرخ بهره پایین‌تر است در برابر ارز کشوری که دارای نرخ بهره بالاتری است، می‌توان از اختلاف نرخ بهره موسوم به تجارت انتقالی و افزایش بها سود برد.

جفت ارز متقاطع، گزینه های بسیاری با اختلاف نرخ بهره بالا پیشنهاد می‌کنند و برای این نوع معامله‌ها درجه یک هستند.

audjpy-crosses-fx360.ir

برای مثال نگاهی به روند صعودی AUD / JPY بیاندازید. اگر با این جفت ارز یک معامله خرید داشته‌اید، به سود بالایی دست یافته‌اید.

علاوه بر این اختلاف نرخ بهره میان AUD و JPY نیز بسیار بالا بود. در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره‌اش را تا ۶. ۲۵ درصد بالا برده بود در حالی که ژاپن این نرخ را ۰ درصد نگه داشت.

این به این معناست که شما از معامله باز طولانی و اختلاف نرخ بهره این معامله سود برده‌اید!

 

جفت ارز متقاطع مبهم چیست؟

در حالی که جفت ارز یورو و ین بیشترین سطح نقدینگی را به همراه دارد، جفت‌های دیگری هم هستند که دلار آمریکا، یورو یا ین را هم شامل نمی‌شوند؛ ما آنها را جفت ارز متقاطع مبهم می‌خوانیم.

به این خاطر که اغلب معامله گرها ترجیح می‌دهند با ارزهای اثبات شده کار کنند تا ارزهای پیچیده و مبهم!

در اینجا منظور ترکیب‌های عجیبی مثلCAD / CHF، AUD / NZD AUD / CHF و GBP/ /CHF است. به این دلیل است که آنها را جفت ارز متقاطع مبهم می‌خوانیم.

معامله با این جفت ارزها به مراتب دشوارتر و مخاطره آمیز تر از معامله با جفت ارزهای یورو یا ین است. از آنجایی که تعداد معدودی از معامله گرها با آنها کار می‌کنند، حجم معاملاتی پایین‌تر به نقدینگی پایین‌تر منتهی می‌شود.

از آنجایی که برای این جفت ارزها بازار نقدی وجود ندارد، قیمت آنها به شدت نوسان دارد و معمولاً معامله گرها روی لبه تیغ ایستاده‌اند.

تصاویر زیر که مربوط به جفت ارزهای AUD/ CHF و GBP / CHF هستند را بررسی کنید.

audnzd-nasty-spikes-fx360.ir

معامله در این جفت ارزها به شدت پر ریسک است.

با توجه به حرکت متلاطم جفت ارزهای متقاطع مبهم، انجام معاملات سودآور با آنها دشوارتر خواهد بود. مگر آنکه به اندازه کافی در این زمینه تخصص داشته باشید.

gbpchf-choppy-fx360.ir

همچنین، از آنجایی که این جفت‌ها زیاد معامله نمی‌شوند، اسپرد آن‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد. اگر بخواهید با این جفت‌های متقاطع معامله کنید باید خود را برای نوسان شدید قیمت‌ها آماده کنید و تمایل به پرداخت بهای این اسپرد را داشته باشید.

 

تصمیم گیری بر مبنای اخبار و اصول بنیادین

وقتی اطلاعات اقتصادی خوبی از استرالیا منتشر شود، به خرید AUD می‌اندیشید. ممکن است نخستین واکنشتان خرید جفت ارز AUD / USD باشد.

اما چه می‌شود اگر همزمان اطلاعات منتشر شده اخیر هم نشان دهند که ایالات متحده نیز در حال تجربه رشد اقتصادی خوبی است؟ در این شرایط ممکن است قیمت AUD/ USD همتراز باشند.

یک گزینه این است که AUD را با ارز اقتصادی تطبیق دهید که در مقطع مربوطه شرایط خوبی ندارد. در این شرایط چه کاری می‌توانید بکنید؟

جواب جفت ارزهای متقاطع است!

فرض کنیم شرایط را تحلیل کرده‌اید، به تقویم اقتصادی هم مراجعه کرده‌اید و متوجه شده‌اید که اقتصاد ژاپن در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می‌برد.

بی شک به سوی معامله AUD / JPY حرکت می‌کنید!

این وظیفه شماست که به عنوان یک معامله گر از فرصت‌های مشخص بهره ببرید تا بتوانید دلارهای بیشتری کسب کنید.

به لطف جفت ارزهای متقاطع، بدون نیاز به دلار آمریکا فرصت تطبیق ارز بهترین اقتصاد با ارز ضعیف‌ترین اقتصادی برایتان مهیاست.

 

خلق جفت های ترکیبی


در این قسمت از سری مقالات آموزش فارکس ایران بروکر، به بررسی (خلق جفت‌های ترکیبی) می‌پردازیم. با ایران بروکر در این مقاله همراه باشید.

گاهی برخی از معامله گرهای سازمانی قادر به معامله برخی از جفت ارزهای متقاطع نیستند چرا که با چنان حجمی در حال معامله هستند که نقدینگی کافی برای سفارشاتشان ندارند.

از این رو برای انجام یک معامله مطلوب باید یک جفت ترکیبی خلق کنند.

فرض کنیم که یک معامله گر سازمانی می‌خواهد جفت ارز GBP /JPY خریداری کند اما به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی نمی‌تواند. برای انجام این معامله باید هم GBP / USD و هم USD / JPY خریداری کنند (پیش‌تر در این درس یاد گرفتیم که به این جفتها، جفت ارز پایه یا جفت ارز اصلی گفته می‌شود).

آن‌ها به این دلیل قادر به انجام این کار هستند که نقدینگی کافی برای GBP / USD و USD / JPY وجود دارد و این به این معناست که می‌توانند سفارش‌های بزرگتری داشته باشند.

gbjpy-synthetic-fx360.ir

اگر یک معامله گر خرد هستید و می‌خواستید نشان دهید که مثل یک معامله گر سازمانی عمل می‌کنید، باز هم می‌توانید به لحاظ فنی با جفتهای ترکیبی کار کنید. اما نمی‌تواند اقدام هوشمندانه‌ای باشد.

امروزه می‌توان با جفتهای عجیبی مثل GBP / NZD یا CHFJPY هم معامله انجام داد. جدا از دسترسی به منوی بزرگتری از جفتهای ارزی، اسپردها هم نسبت به جفتهای ترکیبی که خلق می‌کنید در جفت ارزهای متقاطع کمتر هستند.

و هیچ گاه نباید مارجین را فراموش کنیم! خلق یک جفت ترکیبی مستلزم باز کردن دو پوزیشن (معامله خرید) جداگانه است و هر پوزیشن هم نیازمند مارجین خاص خود است. این امر سبب حبس شدن غیر ضروری سرمایه در حساب سرمایه‌تان می‌شود. این در حالی است که به راحتی می‌توانید جفت ارزهای متقاطع را معامله کنید و نیازی هم به مارجین زیاد نداشته باشید.

بنابراین جفت‌های ترکیبی را فراموش کنید و به جفت‌های متقاطع بیاندیشید مگر این که معامله‌تان میلیاردی باشد. در این شرایط به خاطر اسپرد کمتر چند پیپ (pip) به نفعتان خواهد بود. مضاف بر این که سرمایه‌تان آزاد است و معاملات بیشتری می‌توانید انجام دهید.

 

جفت ارزهای یورو و ین

پس از دلار آمریکا، یورو و ین رایج‌ترین ارزهای تجاری محسوب می‌شوند. و این دو ارز نیز مثل دلار آمریکا در بسیاری از کشورها به عنوان ارز اندوخته نگه داشته می‌شوند. همین امر آنها را بعد از جفت ارزهای اصلی مبتنی بر دلار به نقدشونده ترین جفت ارزهای متقاطع تبدیل کرده است.

 

معامله جفت ارزهای متقاطع مبتنی بر یورو

رایج‌ترین جفت ارزهای متقاطع مبتنی بر یورو عبارتند از

EUR / GBP، EUR / JPY و EUR / CHF.

اخباری که بر قیمت یورو و فرانک سوییس تأثیر گذار است آثارشان بیشتر در جفتهای مبتنی بر یورو احساس می‌شود تا در جفتهایEUR / USD یا USD/ CHF.

اخبار بریتانیا هم به شدت بر جفت ارز EUR/ GBP تاثیرگذار خواهد بود.

حیرت آور آن است که اخبار آمریکا هم بر نوسان قیمت جفت‌های مبتنی بر یورو تأثیر گذار هستند. اخبار آمریکا سبب نوسانات شدید در قیمت جفتهای GBP / USD می‌شوند. در واقع نه تنها بر قیمت GBP و CHF در برابر دلار آمریکا بلکه بر قیمت GBP و CHF در برابر یورو هم تاثیرگذار می‌باشند.

افزایش ارزش دلار معمولاً به افزایش قیمت EUR/ CHF و EUR / GBP می‌انجامد و بالعکس.

فقط همین یک نکته را بخاطر بسپارید که ارزش دلار بر همه جفت ارزها تاثیر می‌گذارد.

فرض کنیم آمریکا داده‌های اقتصادی مثبتی منتشر می‌کند و همین امر سبب افزایش بهار دلار این کشور می‌شود. این به این معناست که GBP / USD سقوط می‌کند و سبب کاهش بهای GBP می‌شود. همزمان USD/ CHF صعود می‌کند و از ارزش CHF کاسته می‌شود.

سپس افت بهای GBP سبب افزایش قیمت EUR / GBP می‌شود (چراکه معامله گرها GBP یشان را یکجا می‌فروشند).

کاهش ارزش CHF هم سبب افزایش قیمت EUR / CHF می‌شود (چراکه معامله گرها CHF شان را یکجا می‌فروشند).

در مقابل، اگر آمریکا اخبار اقتصادی منفی منتشر کند، عکس این روند رخ خواهد داد.

 

معامله جفت ارز متقاطع ین

واحد پولی JPY یکی از رایج‌ترین ارزهاست و اساساً در برابر سایر ارزهای اصلی معامله می‌شود. از فوریه ۲۰۱۰ تاکنون EUR / JPY دارای بالاترین حجم از جفت ارزهای متقاطع مبتنی بر JPY بوده است.

از آنجایی که جفت ارزهای AUD / JPY GBP / JPY و NZD / JPY دارای بالاترین اختلاف نرخ بهره در برابر JPY هستند ارزهای جذابی برای تجارت‌های انتقالی محسوب می‌شوند.

هنگام معامله جفت ارزهای متقاطع مبتنی بر JPY همیشه باید نگاهتان به USD/ JPY باشد. وقتی سطح کلیدی شکسته می‌شود یا قیمت‌ها سقوط می‌کنند، معمولاً جفت ارزهای مبتنی بر JPY هم تحت الشعاع قرار می‌گیرند.

برای مثال، اگر نرخ USD / JPY سقوط کند، این به این معناست که معامله گر در حال فروش کلی JPY خود است. این امر سبب فروش JPY در برابر سایر ارزها هم می‌شود. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که GBP / JPY و EUR / JPY و سایر جفت ارزهای مبتنی بر JPY افزایش یابند.

CAD/JPY
در سالهای اخیر این ارز رواج بسیاری یافته است و ارزش آن همبستگی بالایی با بهای نفت دارد.

کانادا دومین دارنده بزرگ ذخایر نفت در جهان است و از افزایش بهای نفت سود بسیاری حاصل می‌آورد.

از سوی دیگر، ژاپن هم کاملاً به واردات نفت متکی است و ۹۹ درصد از نفت خام مورد نیاز این کشور در قالب واردات تأمین می‌شود چراکه تقریباً فاقد هر گونه ذخایر نفتی است.

این دو عامل یک همبستگی مثبت ۸۷ درصدی میان بهای نفت و CAD/ JPY ایجاد کرده‌اند.

 

استفاده از جفت‌های متقاطع در مبادله جفت‌های اصلی

حتی اگر نمیخواهید وارد معامله جفت ارزهای متقاطع بشوید و صرفاً معامله جفت ارزهای اصلی را ادامه دهید می‌توانید برای اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر از جفت ارزهای متقاطع هم استفاده کنید.

در اینجا به یک مثال اشاره شده است.

جفت ارزهای متقاطع می‌توانند نشانه‌هایی از قدرت نسبی هر جفت ارز اصلی را نشان دهند.

فرض کنیم که برای EUR / USD و GBP / USD یک سیگنال خرید می‌بینید اما فقط می‌توانید یک معامله انجام دهید.

کدامیک را انتخاب می‌کنید؟

اگر فقط بخواهید به پیش بینی و گمانه زنی اتکا کنید پاسخ درستی نمی‌گیرید.

در اینجا به سراغ EUR / GBP میرویم. اگر نمودار EUR/ GBP سیری نزولی دارد، نشان می‌دهد که برای پوند نسبت به یورو دارای قدرت بیشتری است. بنابراین به دلیل قدرت نسبی پوند در برابر یورو پاسخ صحیح خریداری GBP / USD به جای EUR / USD است.

از آنجایی که یورو نسبت به پوند ضعیف‌تر است و اگر ثابت شود که نسبت به دار آمریکا قدرت می‌گیرد، احتمال قدرت گرفتن اش نسبت به پوند کمتر خواهد بود.

تحلیل قدرت نسبی را می‌توانید برای هر یک از جفت ارزهای اصلی انجام دهید.

فرض کنیم که شما معتقدید ارزش دلار آمریکا سیری نزولی دارد. چگونه معامله خواهید کرد؟

  • نمی‌توانید تصمیم بگیرید EUR / USD را خرید کنید یا USD / CHF را بفروشید؟ به بررسی وضعیت EUR/ CHF بپردازید.
  • نمی‌توانید تصمیم بگیرید USD/ CHF را خرید کنید یا USD / JPY را بفروشید؟ پس به بررسی وضعیت CHFJPY بپردازید.
  • نمی‌توانید تصمیم بگیرید EUR/ USD را خرید کنید یا USD / JPY را بفروشید؟ پس به بررسی وضعیت EUR/JPY بپردازید.
  • نمی‌توانید تصمیم بگیرید GBP / USD را خرید کنید یا USD / CHF را بفروشید؟ پس به بررسی وضعیت GBP/CHF بپردازید.
  • نمی‌توانید تصمیم بگیرید GPB / USD را خرید کنید یا USD / JPY را بفروشید؟ پس به بررسی وضعیت GBP/ JPY بپردازید.

بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید که توجه به جفت ارزهای متقاطع می‌تواند در تعیین قدرت نسبی یک ارز خاص به شما کمک کند.

نحوه تأثیر گذاری جفت ارزهای متقاطع بر جفت ارزهای اصلی شگفت انگیز است.

فرض کنیم که بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود برای بالا بردن نرخ‌های بهره خبر می‌دهد. بازار بی درنگ شروع به خرید دلار آمریکا در کلیه معاملات مربوط به جفت ارزهای اصلی می‌کند. در این شرایط EUR/ USD و GBP / USD افت می‌کنند و USD/ CHF و USD/JPY افزایش می‌یابند.

در این اوضاع شما وارد معاملات EUR / USD کمتری می‌شوید و از این که قیمت‌ها به نفع شما نوسان پیدا می‌کنند خرسند می‌شوید، اما درست پیش از آن که خوشحالیتان تکمیل شود، متوجه می‌شوید که دوستتان یک معامله خرید USD/JPY داشته و پیپ‌های بیشتری سود کرده است.

bigger-move-fx360.ir

نمودارهای EUR / USD و USD / JPY را مقایسه می‌کنید و می‌بینید که USD / JPY تغییرات بیشتری داشته است. از یک تنزل قیمت عمده عبور و به مقدار ۲۰۰ پیپ رشد کرده است. این در حالی است که EUR /USD به سختی ۱۰۰ پیپ را طی میکند و قادر به شکستن سطح پشتیبانی اصلی نبوده است.

با خودتان فکر می‌کنید که اگر دلار آمریکا یکسره در حال خریداری بوده است، چطور ممکن است معامله EUR/USD تان نسبت به معامله USD / JPY دوستان عملکرد ضعیف‌تری داشته است؟

این به علت جفت ارزهای متقاطع است! که در این مثال خاص EUR / JPY می‌باشد.

وقتی USD / JPY از مقاومت‌های کلیدی عبور کرد، باعث فعال شدن استاپ‌ها و افزایش ناگهانی خریداران روبرو شد که منجر به رشد بیشتر USD / JPY شد.

از آنجایی که خرید بیشتر USD / JPY از ارزش ین می‌کاهد، این امر سبب می‌شود تا EUR/ JPY (و سایر جفت ارزهای ین محور) از مقاومت‌ها عبور کند، یک بار دیگر استاپ‌ها فعال میشود، خریداران جذب می‌شوند و EUR/ JPY بالاتر رود.

این امر سبب تقویت یورو و آهسته‌تر شدن سیر نزولی معامله EUR/USD شما می‌شود.

parachute-fx360.ir

بنابراین حتی اگر فقط ارزهای اصلی را معامله کنید، باز هم ارزهای متقاطع بر معاملات شما تأثیر گذار خواهند بود.

شما می‌توانید اطلاعات جفت ارزها را از سایت myfxbook.com نیز مشاهده کنید.

administrator

نظر دهید