۴ راه ساده برای تشخیص بروکرهای کلاهبردار فارکس!

واژە اسکم «Scam» که به معنی کلاهبرداری است گاهی در مورد بروکرها هم شنیده می‌شود. بروکرهای کلاهبردار یا اسکم به بروکری گفته می‌شود که بدون دلیلِ خاص یا با بهانه ورشکستگی، پول‌هایی را که توسط مشتریان به آن سپرده شده را مسدود می‌کند.

امروزه بروکرهای کلاهبردار در بازار فارکس در سطح جهان نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته‌اند. اما متاسفانه در ایران هنوز شاهد رشد قارچ‌گونه این بروکرها هستیم. با این حال سعی داریم در این مقاله شما را با روش‌های شناسایی این بروکرنماها و جلوگیری از فعالیتشان بیشتر آشنا کنیم.

بروکر اسکم فارکس

تشخیص ساده‌ی بروکرهای کلاهبردار از طریق سایت آن

جالب است بدانید که یکی از راه‌های تشخیص بروکرهای کلاهبردار از معتبر، وبسایت آن است. متخصصین و کارشناسان از راه‌های گوناگون و پیچیده‌ای برای بررسی اعتبار یک شرکت یا بروکر استفاده می‌کنند. اما راه‌های ساده‌ای نیز برای مخاطبان عادی وجود دارد که در عرض کمتر از چند دقیقه می‌توان یک بروکر و وبسایت کلاهبردار را شناسایی کرد.

شما با رفتن به وبسایت بروکر مورد نظر و بررسی مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

۱. دامنه و میزبانی سایت

یک بروکر معتبر هیچوقت از دامنه و هاست رایگان استفاده نمی‌کند! بسیاری از بروکرهای اسکم به دلیل اینکه قصد فعالیت کوتاه مدت را دارند، هزینه‌ای بابت خرید دامنه و هاست نمی‌پردازند. آنها حتی وبسایت خود را طراحی تخصصی نمی‌کنند و از ابزارها و قالب‌های آماده استفاده می‌کنند.

در واقع با بررسی هزینه ای که مالک سایت برای آن پرداخت کرده می‌توان حدس زد با چه بروکری طرف هستیم. قطعا کسی که یک وبسایت یکساله رایگان دارد با بروکری که وبسایت خود را خریده و برای چندین سال قرارداد آن را تمدید کرده تفاوت وجود دارد!

 

۲. بررسی سابقه فعالیت و زمان ثبت دامنه

با بررسی سابقه فعالیت بروکر می‌توانید در انتخاب آن تصیم‌گیری کنید. هر چه سابقه فعالیت بروکر بالاتر باشد نقاط ضعف آن بیشتر نمایان شده است. البته سابقه کم دلیل بر کلاهبردار بودن نیست اما قطعا بر اعتبار بروکر تاثیر میگذارد.

برای فهمیدن سابقه فعالیت یک بروکر می‌توانید سابقه وبسایت آن را چک کنید. برای اینکار به آدرس www.who.is مراجعه کرده و آدرس سایت بروکر را وارد کنید. در پنجره باز شده می‌توانید اطلاعاتی از قبیل تاریخ ایجاد وبسایت مورد نظر را مشاهده کنید.

از این طریق می‌توانید زمان دقیق ثبت دامنه‌ی یک وبسایت را بفهمید. اگر دیدید این وبسایت همین اخیرا ثبت شده است و از شما تقاضای سرمایه‌گذاری می‌کند به احتمال بسیار زیادی کلاهبردار است. شرکت‌ها و بروکرهای معتبر سال های سابقه‌ی فعالیت دارند.

3. بررسی قدرت دامنه در وبسایت Moz

یکی دیگر از ابزارهای بررسی سایت بروکر از طریق وبسایت ماز (moz) می‌باشد. از طریق این وبسایت می‌توانید اعتبار دامنه وبسایت را بین اعداد ۰ تا ۱۰۰ مشاهده کنید. هر چه عدد بیشتر باشد اعتبار سایت بالاتر است.

یک وبسایت زمانی که تازه ایجاد شود قدرت دامنه آن ۱ است. اگر دیدید وبسایت پر زرق و برقی از شما تقاضای سرمایه‌گذاری دارد اما قدرت دامنه‌ی آن ۱ است شک نکنید که به تازگی برای کلاهبردار ایجاد شده است. چرا که ساده‌ترین وبلاگ‌ها هم بعد از مدتی فعالیت قدرت دامنه‌ی بالاتری خواهند داشت و آن سایت حتی از یک وبلاگ ساده هم قدرت دامنه کمتری دارد. البته این به این معنا نیست که اگر یک وبسایت قدرت دامنه‌ی بالایی داشت لزوما معتبر است!

Moz همچنین اطلاعات دیگری از جمله لینک‌هایی که به وبسایت داده شده‌اند را نیز به شما خواهد داد.

 

4. بررسی از طریق Alexa

از دیگر راه‌های شناسایی بروکر‌های کلاهبردار، بررسی ترافیک و جزئیات سایت می‌باشد. با مراجعه به آدرس www.alexa.com این امکان را دارید تا ترافیک و جزئیات کاربران آن را مشاهده کنید.

یک بروکر معتبر باید بازدید خوبی داشته باشد و کاربرانش در سراسر جهان پراکنده باشند. در صورتی که کاربران بروکر فقط در یک کشور خاص متمرکز باشد باید هشداری برای شما تلقی شود.

روش‌های مدرن کلاهبرداری بروکرهای فارکس

در اکثر کشور‌های دنیا بخاطر سختگیری‌هایی که انجام می‌شود کمتر شاهد تقلب و کلاهبرداری در بین بروکرها هستیم. اما متاسفانه از آنجایی که در ایران نظارتی بر این موضوع نیست، بروکرنماها به راحتی فعالیت کرده و باعث ضرر و زیان مشتریان می‌شوند.

لازم به ذکر است که تقلب فقط مختص بروکرهای کلاهبردار نیست و گاهی شاهد این موضوع در بروکرهای مطرح نیز هستیم. از این رو دانستن روش‌هایی که بروکر‌ها از طریق آنها اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، می‌تواند به ما در تشخیص آنها کمک کند.

باید این را هم بدانید که منافع و سیاست گذاری‌های مالی بسیاری از بروکر‌ها، با منافع مشتریان هم راستا نیست و نوعی تضاد منافع بین بروکر و معامله‌گران وجود دارد. بروکرهای کلاهبردار می‌توانند به روش‌های زیر باعث ضرر شما شوند.

 

اسپرد بالا و واید کردن غیرمنصفانه

اسپرد یا کارمزد معاملات یکی از ابزار‌هایی است که بروکرهای کلاهبردار می‌تواند از آن به نفع خود سود ببرد. مثلا برخی بروکر‌ها به بهانه شناور بودن اسپرد در زمان‌های مختلف به صورت غیر منصفانه‌ای اسپرد معاملات را بالا می‌برند و پول بیشتری را از معامله‌گران دریافت می‌کنند.

اما اسپرد بالا خود به تنهایی نمی‌تواند مشکل بزرگی باشد بلکه مشکل اصلی به نوسانات اسپرت برمی‌گردد که «واید شدن اسپرد» هم نامیده می‌شود.

این اتفاق به صورت عمدی توسط بروکر، در شب‌ها و خصوصا در نزدیکی باز شدن بازار آمریکا یا در هنگام اعلام اخبار اقتصادی رخ می‌دهد.

با واید شدن اسپرد، فاصله بین خط bid و ask قیمت به حدی زیاد می‌شود که استاپ معامله‌گران را در شرایطی که قیمت، فاصله زیادی با آن دارد در خطر قرار می‌دهد در نتیجه تعدادی از معامله‌گران دچار زیان خواهند شد.

اگر چه، این اتفاق در بسیار از بروکر ها رخ می‌دهد ولی اگر واید شدن اسپرد، بیش از حد و غیر منصفانه باشد به غیر از اهداف سودجویانۀ بروکر، تعبیر دیگری نخواهد داشت.

مشکل دیگری که واید شدن اسپرد ایجاد می‌کند در سود‌ دادن به تریدرها است زیرا در شرایط واید شدن اسپرد، حد سود پوزیشن ها نسبت به حالت عادی سختتر فعال خواهند شد.

 

ریکوت و مشکلات سیستمی

بروکرهای کلاهبردار با تاخیر در اجرای دستورات معامله گران که ریکوت نامیده می‌شود می‌تواند به آنها زیان بزند یا سود آنها را محدود کند چون با این تاخیر، سفارشات در قیمت های نامناسب تر اجرا خواهند شد.

در این زمینه، توصیه می‌شود قبل از اینکه در یک بروکر معاملات حجمی انجام دهید در حساب های دموی بروکر یا در حساب واقعی با مبالغ پایین سرعت انجام معاملات را تست کنید و از حساب های بدون ریکوت استفاده کنید.

 

اسلیپیج به نفع بروکرهای کلاهبردار و به ضرر تریدر

گاهی پیش می آید که قیمت از روی حد سود یا زیان تریدر، پرش «Jump» می‌کند. اگر بروکر معتبر نباشد یا اینکه بروکرهای کلاهبردار باشند، از این موضوع به نفع خود استفاده می‌کند. یعنی اگر قیمت از روی حد زیانِ تریدر پرش کرده بود تریدر، متحمل زیان‌های پیش بینی نشده می‌شود ولی در صورتی که از روی حد سود، جامپ رخ داده بود سود اضافه به تریدر داده نمی‌شود.

 

نوسانات مارجین

بروکرهای کلاهبردار ممکن است باعث کال مارجین شدن پیش بینی نشده معامله گران شوند به این صورت که در مواقعی خاص و بدون اعلام قبلی مارجین مورد نیاز پوزیشن های باز را به صورت غیر منصفانه بالا ببرد.

در نتیجه، این پوزیشن ها اگر در زیان بروند طبق محاسبات تریدر موجودی حساب در حالت عادی جوابگو خواهد بود ولی در صورت وقوع این عمل فریبکارانه، حساب خیلی زودتر و در قیمت هایی نزدیک تر ممکن است کال مارجین شود و تریدر را دچار زیان کند.

 

قیمت های اکسچنج غیر منصفانه

بروکرهای کلاهبردار می‌توانند کمیسیونِ تبدیل واحد غیر منصفانه ای از شما دریافت کنند. مثلا زمانی که به ریال واریز می‌کنید یا تمایل دارید دلار خود را به صورت ریالی برداشت کنید. بهتر است در این زمینه نیز قیمت ها را با قیمت واقعی بازار مقایسه کنید.

 

کال شدن مشکوک حساب‌های سرمایه گذاری بروکر

یکی دیگر از ابزار های سودجویی یک کارگزاری اسکم، به کمک حساب های سرمایه گذاری انجام می‌شود. به این صورت که خود بروکر در سایت خود حساب های سرمایه گذاری جذابی را معرفی می‌کند که افراد می‌توانند در آنها سرمایه گذاری کنند و سود خوبی را کسب کنند.

از این طریق افراد زیادی جذب این حساب ها می‌شوند ولی بعد از مدتی، حساب به صورت ناگهانی کال می‌شود و سرمایه های تعداد بسیاری از سرمایه گذاران را نابود می‌کند. این اتفاقات نیز ممکن است از جانب مشتریان، به صورت توافقات پشت پردۀ بین بروکر و مدیران حساب های سرمایه گذاری تعبیر شود.

حساب های سرمایه گذاری نامعتبر، یکی از ابزارهای کلاهبرداریِ بروکرهای اسکم هستند.

 

حرف آخر

در پایان باید اشاره کنیم که همیشه قبل از اقدام به سرمایه گذاری و ثبت نام در وبسایت خاصی با کمک گرفتن از دیگران نسبت به معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید. راه‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم فقط بخشی از روش‌های شناسایی متقلبین است و بهتر است گاهی از افراد با تجربه نیز در این زمینه کمک گرفت.

هیچوقت گول ظاهر زیبای وبسایتهایی که به شما وعده خدمات غیر معقول را می‌دهند نخورید. همچنین مراقب افراد سودجو در شبکه‌های اجتماعی نیز باشد.

administrator

نظر دهید