شیوه‌ی استفاده از الگوی معروف و کاربردی پرچم در تحلیل تکنیکال

پرچم‌ها نیز مانند مستطیل‌ها الگوهای تکراری هستند که بعد از حرکات قوی شکل می‌گیرند.

بعد از یک حرکت بزرگ در جهت بالا یا پایین، خریدران یا فروشندگان معمولاً دست نگه می‌دارند تا قبل از آن که جفت‌ارزشان را در همان جهت پیش ببرند، نفسی تازه کنند.

به این دلیل قیمت معمولاً تثبیت می‌شود و یک مثلث کوچک متقارن تشکیل می‌دهد که پرچم نام دارد.

وقتی قیمت هنوز در حال تثبیت است معمولاً خریداران یا فروشندگان بیشتری تصمیم می‌گیرند به این تغییر قوی بپیوندند و قیمت را از الگوی پرچم خارج نمایند.

 

الگوهای پرچم نزولی

پرچم نزولی در طی روند نزولی باشیب تند و تقریباً عمودی شکل می‌گیرد. بعد از کاهش شدید قیمت برخی از فروشندگان تصمیم می‌گیرند به روند بپیوندند و قیمت مدتی تثبیت شود.

bearish-pennant-before-FXSERVICES.IR

به محض این که فروشندگان کافی وارد روند شوند، قیمت به زیر پرچم می‌شکند و همچنان کاهش پیدا می‌کند.

 

bearish-pennant-after-FXSERVICES.IR

چنان که می‌توانید ببینید، بعد از آن که قیمت شکست و پایین رفت، کاهش قیمت از سر گرفته شد.

برای معامله‌ی این الگوی نمودار ما یک سفارش فروش در کف پرچم قرار می‌دهیم و یک حد ضرر در بالای پرچم قرار می‌دهیم. بدین شکل، اگر شکست جعلی باشد بلافاصله از معامله خارج می‌شویم.

بر خلاف دیگر الگوهای نمودار که در آنها اندازه‌ی تغییر بعدی تقریباً به اندازه‌ی ارتفاع الگو است، پرچم‌ها نشان دهندهٔ تغییرات بسیار قوی‌تر هستند.

معمولاً برای تخمین اندازهٔ حرکت بعد از شکست، از ارتفاع حرکت قبلی استفاده می‌شود.

 

الگوهای پرچم صعودی

پرچم صعودی چنان که از نامش پیداست، نشان می‌دهد که افزایش قرار است ادامه یابد.

این بدان معناست که افزایش شدید قیمت بعد از یک دورهٔ کوتاه تثبیت از سر گرفته خواهد شد، هنگامی که انرژی کافی جمع شد تا قیمت دوباره بالاتر برود.

-bullish-pennant-before-FXSERVICES.IR

در این مثال قیمت قبل از جمع کردن انرژی (نفس گرفتن) یک افزایش عمودی شدیدی داشت. می‌توانم حس کنم که قرار است انرژی برای حرکت جدیدی جمع شود.

bullish-pennant-after-FXSERVICES.IR

درست چنان که پیش‌بینی کردیم، قیمت بعد از شکست، صعود قوی دیگری داشت.

برای بازی در این قسمت، باید سفارش خرید خود را بالای پرچم و حدضرر را زیر کف پرچم قرار دهیم تا از اشتباه جلوگیری کنیم.

چنان که قبلاً هم گفتیم، اندازه‌ی حرکت بعد از شکست در حدود ارتفاع دکل است (یا اندازه حرکت قبلی).

administrator

نظر دهید