الگوی مثلث
مثلث متقارن
مثلث متقارن الگویی در نمودار است که در آن شیب سقفهای قیمت و شیب کفهای قیمت در کنار یکدیگر پوششی ایجاد میکنند تا جایی که یک مثلث شکل بگیرد.
در طول این شکلگیری الگو بازار سقفهای پایینتر و کفهای بالاتر خواهد داشت. این یعنی نه خریداران و نه فروشندگان قیمت را به قدر کافی تغییر نمیدهند تا روند مشخصی ایجاد کنند.
اگر این نبردی بین خریداران و فروشندگان باشد، نتیجه تساوی است.
این نیز نوعی تثبیت قیمت است.

در نمودار فوق، میتوانیم ببینیم که نه خریداران و نه فروشندگان نمیتوانند قیمت را در جهت خود تغییر دهند. وقتی این اتفاق میافتد سقفهای پایینتر و کفهای بالاتری خواهیم داشت.
در حالی که این دو شیب به یکدیگر نزدیک میشوند، این بدان معناست که تغییر بزرگی در راه است. نمیدانیم این تغییر بزرگ در کدام جهت است، اما این را میدانیم که بازار به احتمال زیاد تغییر ناگهانی خواهد داشت. چطور میتوانیم از این موقعیت بهره ببریم؟
ساده است.
میتوانیم سفارشهای ورودی را بالاتر از شیب سقفهای پایینتر و زیر شیب کفهای بالاتر قرار دهیم.
از آنجا که از قبل هم میدانیم که قیمت قرار است تغییر ناگهانی داشته باشد، میتوانیم در هر جهتی که بازار دارد سواری بگیریم.

در این مثال اگر ورود را بالای شیب سقفهای پایینتر قرار دهیم، شاهد افزایش خوبی خواهیم بود!
اگر ورود را زیر شیب کفهای بالاتر انجام داده باشید، به محض این که به اولین ترتیب برسد آن را لغو میکنید.
مثلث صعودی
وقتی سطح مقاومت و شیبی از کفهای بالاتر وجود دارد، الگویی شکل میگیرد.
در طول این زمان سطح معینی میرسد که خریداران نمیتوانند از آن فراتر بروند. اما به تدریج شروع میکنند به بالا بردن قیمت، چنان که در کفهای بالاتر دیده میشود.

در نمودار فوق، میتوانید ببینید که خریداران شروع به قدرتمند شدن کردهاند چون کفهای بالاتر ایجاد میکنند.
آنها همچنان روی این سطح مقاومت فشار وارد میکنند و در نتیجه تغییری ناگهانی رخ خواهد داد.
حالا سؤال این است که «در کدام جهت خواهد رفت؟ آیا خریداران میتوانند این سطح را بشکنند یا مقاومت بیش از حد قوی است؟»
بسیاری از کتابهای مربوط به نمودار به شما می گویند که در بیشتر موارد خریداران در این نبرد پیروز میشوند و قیمت از مقاومت میگذرد.
با این حال تجربهٔ ما این بوده که همیشه این طور نیست. گاهی سطح مقاومت بیش از حد قدرتمند است و بیشتر اوقات قیمت واقعاً بالا میرود. منظور ما این است که نباید روی جهت قیمت وسواس داشته باشید، بلکه باید آماده باشید که در هر دو جهت حرکت کنید.
در این مثال ما سفارش ورود را بالاتر از خط مقاومت و زیر شیب کفهای بالاتر قرار میدهیم.

در این سناریو، خریداران در مبارزه شکست خوردند و قیمت همچنان کاهش داشت! میتوانید ببینید که کاهش تقریباً به همان اندازهٔ مثلث شکل گرفته بود.
اگر سفارش فروش خود را در زیر کف مثلث قرار داده باشیم، میتوانیم از این ریزش قیمت بهره ببریم و پیپهای خوبی بزنیم.
مثلث نزولی
همان طور که احتمالاً حدس زدهاید، مثلثهای نزولی دقیقاً بر عکس مثلثهای صعودی هستند (میدانستم که باهوش هستید!).
در مثلثهای نزولی رشتهای از سقفها یا قلههای پایینتر وجود دارد که خط بالایی را تشکیل میدهند.
خط پایینی سطح حمایتی است که در آن قیمت نمیتواند بشکند.

در این مورد قیمت در نهایت بالای سقف الگوی مثلث را شکست.
بعد از شکست صعودی همچنان افزایش داشت و این افزایش تقریباً به اندازهٔ ارتفاع مثلث بود.
قرار دادن یک سفارش ورودی در بالای مثلث و انتخاب هدفی به اندازهی ارتفاع الگوی شکل گرفته میتوانست سود خوبی بدهد.

در نمودار فوق، میتوانید ببینید که قیمت به تدریج قلههای پایینتر ایجاد میکند و این به ما میگوید که فروشندگان شروع به بدست آوردن قدرت در مقابل خریداران کردهاند.
بیشتر اوقات (اما نه همیشه) قیمت در نهایت خط حمایت را میشکند و به سقوط ادامه میدهد.
اما در برخی موارد خط حمایت بیش از حد قدرتمند است و قیمت به آن واکنش نشان میدهد و حرکت صعودی قویای را پیش میگیرد.
خبر خوب این است که برایمان مهم نیست قیمت چه تغییری داشته است. فقط می دانیم که قرار است تغییر کند.
در این مورد بهتر است سفارشهای ورود را بالای خط بالایی (سقفهای پایینتر) و زیر خط حمایت قرار دهیم.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.