قسمت دوم دوره تریدر صفر: آشنایی با بازار فارکس

دوره آموزشی تریدر صفر-آشنایی با بازار فارکس

آنچه در دومین جلسه دوره تریدر صفر می آموزیم:
در این بخش می‌خواهیم آشنایی کلی با بازار فارکس کسب کنیم. همچنین در مورد مزایا و سشن های معاملاتی بازار فارکس توضیح دهیم. هدف این بخش این است که به شما نگرش جامعی در مورد نحوه عملکرد بازار فارکس بدهد و یاد بگیرید بازار فارکس چرا با بقیه بازارها مثل بازار سهام و آتی متفاوت است. همچنین مزایای مختص این بازار را به شما نشان می‌دهد، که این بازار قدرت زیادی به شما می دهد.

فارکس چیست؟

اسم های مختلفی برای این بازار وجود دارد، گاهی اوقات به آن بازار FX یا بازار ارزهای خارجی، بازار مبادلات ارز های خارجی و بازار ارز. همه این ها مترادف بازار فارکس هستند و اگر در جای این کلمه ها را شنیدید همگی منظورشان یک چیز است.

دوره آموزشی تریدر صفر-فارکس چیست

تا قبل از اواخر دهه نود هیچ معامله‌گر خرده پایی در این بازار فعالیت نداشت. دلیلش هم این بود که تا آن زمان معاملات فقط توسط سازمان های معاملاتی انجام می‌شد. چون برای اینکه بتوانید سودی در این بازار کسب کنید نیاز به سرمایه‌ گذاری با سرمایه های هنگفت در این بازار داشتید.

 

بر همین اساس بروکرها به این فکر افتادند که معامله گران خرده‌پا را وارد بازار کنند، آنها  به وسیله اهرم یا همان لوریج این امکان را فراهم کردند که با سرمایه کم خودشان در این بازار فعالیت کنند.

 

State street و New York اولین بروکرها و بعد آن بروکر fxcm یکی از بزرگ‌ترین بروکرهای شدند که بیشتر این خدمات را به معامله‌گران خرده پا می داند. معامله گری خردپا در بازار فارکس تقریبا پدیده ای تازه تاسیس است و به همین دلیل است که تا حالا افراد زیادی درگیر آن هستند و مدام در حال یادگیری و سرمایه گذاری و کسب سود از آن هستند.

 

همانطور که می‌دانید بازار سهام صدها سال است که فعالیت می کند. همینطور بازار کامودیتی ها هم قدیمی است. معامله گری بازار فارکس از لحاظ اینکه در معرض دید همگان قرار بگیرد و از لحاظ پایگاه دانش و دیدگاه تقریباً پدیده تازه‌ای است.

 

حجم بازار فارکس؛ به بزرگی مجموع بازارهای مالی

در مورد حجم معاملات بازار باید بگویم که بازار دیگری نداریم که به اندازه بازار فارکس بزرگ باشد. Bank of International Settlement که مخفف BIS است و می توانم بگویم بانک مرکزی بانک های مرکزی ها است، در گزارشی که سال 2016 ارائه دادند، در آن اشاره شده بود که حجم بازار فارکس ۵.۱ تریلیون دلار در روز است. که الان احتمالاً به 5.4 یا 5.6 رسیده باشد. که عدد بزرگی است.

 

برای اینکه به بزرگی آن پی ببرید، حجم معاملات روزانه بازار سهام امریکا حدود چند صد میلیارد دلار است، که حجم بازار فارکس صدها برابر بیشتر از آن است. شما می توانید حجم معاملاتی چندین بازار مالی را روی هم جمع کنید باز هم مجموع آنها به اندازه بازار فارکس نمی شود. این ها یک مزیت خوب برای شما می‌شود که در آینده بیشتر توضیح خواهم داد.

 

فارکس؛ یک بازار غیرمتمرکز

بازار سهام، مثلاً بازار نزدک که یک مرکز مبادله سهام است و سهام های خاص خودش در آن را داد و ستد می‌شود، اگر من بخواهم یکی از سهام نزدک معامله کنم باید از طریق مرکز معاملات نزدک این کار را بکنم یا از طریق موسسه که با آن شرکت در ارتباط است، این ویژگی یک بازار متمرکز است. یعنی اینکه یک تمرکز معاملات مشخص داریم که مکان اصلی و صاحب و مجری این تبادلات مالی است که در آنها سهام رد و بدل می‌شود.

 

از طرف دیگر بازار فارکس کاملاً متفاوت است و بازار غیر متمرکز است، چرا؟ چون ارزهای این بازار متشکل از اعضای ۱۶۰ کشور جهان است، بر همین اساس شما نمی‌توانید ارز ۱۶۰ کشور را در یک جا متمرکز کنید، اصلاً امکانش نیست زیرساخت‌های این کار را هم فراهم کنید که بتوانید همه تبادلات ارزی بین تمام کشورها را در یک جا متمرکز کنید. پس برای اینکه این کار عملی بشود این بازار را بین بانکی یا بین المللی غیر متمرکز کرده اند.

 

لازم نیست این را بدانید ولی دو تا از بانک‌های بین‌المللی که تاثیر بسزایی در بازار فارکس دارند شامل EBS و رویترز هستند. تقریبا ۹۰ درصد جریان سفارشات در تمام دنیا از طریق این دو بانک انجام می‌شود و این بانک‌های بین‌المللی در ارتباط با 10-12 بانک بزرگ جهان هستند، که علت حرکت بیشتر ارزها ناشی از فعالیت آن است.

 

پس آنها به این دلیل این بازار را غیر متمرکز کردند، چون در این صورت برای مشارکت جهانی خیلی کاربردی تر است. همین غیرمتمرکز بودن مزایا و معایبی دارد که در باره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

فارکس بازار 24 ساعته؛ سشن های بازار فارکس

Forex-Trading-Hours-Clock-Trading-Sessions-fx360.ir

ما سه سشن معاملاتی داریم که خودش یک ویژگی منحصر به فرد است. چون می دانید بازار سهام وقت یک سشن معاملاتی دارد و فقط در چنین ساعاتی باز است. مثلاً در امریکا بازار سهام در نیویورک از صبح شروع می شود تا ۵ عصر و بعد از آن بسته می‌شود. این در حالی است که بازار فارکس مدام فعال است و سه سشن های معاملاتی مدام با همدیگر همپوشانی دارند، و وقتی یکی بسته می‌شود دیگری باز می شود.

 

پس در این صورت شما هر موقع خواستید می توانید معامله کنید و اصلاً نگران این هم نخواهید بود که مارکت بسته می شود. شما می توانید روی جفت ارزها ۲۴ ساعته معامله کنید، چون ما سه سشن معاملاتی مهم داریم که می توانید در هر یک از آنها معامله کنید و این به نوبه خودش یک مزیت خیلی مهم برای شما به عنوان یک معامله‌گر خواهد بود.

 

مزیت های بازار فارکس

چون حجم معاملات بازار فارکس بالاست، نقدینگی زیادی هم دارد. منظور از نقدینگی بالا این است که فلان ارز مشخص برای شما در دسترس تر است و اگر ارزی برای شما در دسترس تر باشد، آن موقع شما می توانید در قیمت بهتری وارد معامله بشوید و اسپرد معاملاتی تان خیلی کمتر می‌شود. همچنین سریع تر می توانید سفارش تان را اجرا کنید. این بالا بودن نقدینگی در بازار فارکس برای شما یک مزیت فوق العاده است.

 

شما می توانید اهرم هایی تا ۵۰۰ یا هزار بگیرید. در کشورهای اروپایی که طبق قانون ESMA کار می کنند، فقط تا اهرم مجاز هستند، ولی بقیه کشورها می توانند تا اهرم ۵۰۰ هم استفاده کنند.

 

برخلاف بعضی از سهام ها یا ETF ها که شما فقط مجازید سفارش خرید بگذارید، در فارکس می‌توانید پوزیشن های فروش بگیرید. بازار فارکس اصلاً اینگونه نیست، اگر شما به این نتیجه رسید که ارزش یورو در مقابل پوند بالا می‌رود می تواند پوزیشن خرید بگیرید و اگر فکر می‌کنید که ارزش آن پایین می آید می توانید پوزیشن فروش بگیرید. پس شما می توانید از هر دو جهت مارکت سود کنید. این شرایط خیلی بهتری برای شما فراهم می کند که بتوانید از صعود و نزول مارکت کسب سود کنید.

 

شما به جای اینکه بیایید به جای اینکه صرفاً بیایید پوزیشن خرید بگیرید یا تنها این فرصت را داشته باشید که فقط فلان سهام را بخرید، شما این فرصت را دارید در این جفت ارزها هم پوزیشن خرید بگیرید هم فروش. این انعطاف هم برای شما مزییت بزرگی محسوب می‌شود.

 

شما همچنین می توانید با داشتن معاملات حامل درآمد اضافی هم کسب کنید. منظور از معاملات حامل این است که وقتی شما در یک ارزی پوزیشن خرید می گیرید، در واقع شما دارید یک ارز را در قبال ارز دیگر معاوضه می کنید. من نمی توانم با معاوضه یورو در مقابل یورو انتظار سود داشته باشم. ولی اگر می توانم با معاوضه یورو به جای دلار و بالا رفتن ارزش یورو کسب سود کنم. حالا شما با خرید یک ارزی دارید یک ارز را با یک ارز دیگر معاوضه می کنید.

 

نگاهی به معاملات حامل در فارکس

هر کشوری ارز مخصوص به خودش را دارد، یک بانک مرکزی هم دارد که یک معیار برای نرخ بهره آن کشور مشخص می کند. برای دیدن نرخ بهره کشورهای مختلف می توانید به سایت DailyFx مراجعه کنید. حال اگر من بیایم ارزی که نرخ بهره کمی دارد با ارزی که نرخ بهره بالایی دارد معاوضه کنم، آن موقع من دارم یک معامله حامل انجام می‌دهم.

در معاملات حامل هر موقع که معامله ام از ساعت ۵ عصر به وقت نیویورک بیشتر باز بماند، اون موقع آن معامله به روز بعد منتقل می شود.

 

برای اینکه این را اصولی توضیح بدهم، فرض کنید که من یک پول در بانک دارم و پولم در یک حساب پس انداز باشد. در آخر آن روز بهره روزانه آن پول به حسابم می آید. معاملات هم به این شکل است. اگر من بیایم و ارزی که نرخ بهره پایین دارد را با ارزی که نرخ بهره بالاتری دارد معاوضه بکنم، آن موقع من از این تفاوت بهره برای آن روز می توانم کسب سود کنم. همان طور که از اسمش پیداست من یک ارزی را حمل می کنم و طی این مدت بهره آن را برداشت می‌کنم.

 

پس در این صورت شما دو راه برای کسب سود دارد، یکی اینکه می‌توانید با تشخیص درست جهت مارکت سود کسب کنید. مثلا اگر فکر می‌کنید که ارزش یورو بیشتر از ارزش دلار ایالات متحده می شود. آن موقع اگر این اتفاق بیفتد شما از این تصمیم تان می توانید کسب سود کنید. از طرف دیگر اگر آن ارزی که معامله کرده ام نرخ بهره بیشتری داشته باشد می توانم از این طریق هم کسب سود کنم. پس شما این فرصت را دارید که همزمان از دو طریق کسب درآمد کنید.

 

سشن های معاملاتی بازار فارکس

دوره آموزشی تریدر صفر-سشن های معاملاتی فارکس

بازار در پنج روزه هفته، ۲۴ ساعته باز است. از یکشنبه ۵ عصر به وقت منطقه زمانی شرقی(est) تا عصر جمعه. بازار سهام آمریکا تا صبح روز دوشنبه باز نمی شود پس شما می توانید حتی قبل از شروع بازار سهام معامله کنید، این به نوبه خودش یک وضعیت عالی برای شما محسوب می‌شود. بیشتر بازارهای سهام در دنیا فقط پنج روز در هفته باز هستند که از روز دوشنبه تا جمعه است.

 

ولی در مورد بازار فارکس زمان شروع آن برای کسانی که در امریکا یا اروپا هستند، وقتی که دوشنبه صبح بازار آسیا باز می‌شود هنوز عصر یکشنبه برای آنهاست. پس جریان سفارشات بازار آن موقع هم شروع می شود و شما این فرصت دارید که در زمان های مختلف کسب درآمد کنید. حتی این فرصت هم دارید وقتی که خوابید کسب درآمد داشته باشید.

 

شما در بازار سهام نمی توانید وقتی که خوابید درآمد کسب کنید، همین که بازار بسته می شود دیگر تبادل انجام نمی شود. ولی بازار فارکس ۲۴ ساعت باز هست و شما می توانید وقتی که خواب هستید درآمد کسب کنید. همانطور که می‌دانید این یک مزیت فوق العاده است، چون اگر شما در یک شرکت کار کنید برای وقتی که آنجا کار می کنید درآمد کسب می کنید، شما وقتی خواب هستید کسی به شما پول نمی دهد، ولی در شغل معامله گری بازار فارکس شما می توانید حتی وقتی که خوابید کسب درآمد کنید. اگر قیمت بتواند در جهتی که شما پیش بینی کرده اید برود شما این تصمیم تان سود کسب می کنید. همین حرکت ها وقتی می تواند اتفاق بیفتد که شما خواب هستید. پس این یک مزیت خیلی خوب برای شما است.

 

سشن های اصلی در بازار فارکس

چهار سشن معاملاتی مهم داریم. می خواهم درباره سه سشن اصلی و یک سشن فرعی و ارزهای مهمی که در هر سشن معامله می شوند توضیح دهم. اهمیت اینکه ارزهای مهم هر سشن را معرفی می کنیم، به این دلیل است که در هر سشنی ارز هایی هستند که با غالبیت بیشتری در مارکت حرکت می‌کنند. در حالی که همین ارزان ها در بقیه سشن ها ممکن است غالبیت کمتری داشته باشد و این هم برمی‌گردد به افرادی که در فلان منطقه جغرافیایی وقتی که بازار خودشان باز هست، فعالیت بیشتری روی آن ارز خودشان دارند. و این باعث حرکت بیشتر و شدیدتر ارزهای غالب در هر سشن شود.

 

سشن توکیو

اولین سشن، سشن توکیو است. همانطور که می بینید اواخر سه شنبه توکیو با شروع سشن لندن همزمان است و با این سشن همپوشانی دارد. و مهم ترین ارزهای این سشن شامل ین ژاپن، دلار هنگ کنگ و یوان چین است.

 

سشن لندن

دومین سشن، سشن لندن است. مهمترین حرکات در مارکت شامل ارزهای یورو، پوند انگلستان و فرانک سوئیس است. اگر در اروپا زندگی می کنید و می خواهید بر روی یورو معامله کنید، بهترین زمان برای معامله شما سشن لندن است. همانطور که  می بینید این سشن سه ساعت با سشن نیویورک هم پوشانی دارد.

 

سشن نیویورک

سشن نیویورک آخرین سشن فارکس است. دلار کانادا به شدت هنگام سشن معاملاتی نیویورک مبادله می شود، ولی از طرف دیگر شما در سشن های آسیایی خیلی کم می بینید که بین کانادا و کشورهای آسیایی مبادله مالی انجام می‌شود. پس به این معنی است که شما حرکات بیشتری از دلار کانادا در سشن نیویورک خواهید داشت، تا اینکه آن را در سشن آسیایی ببینیم.

 

این برای پزوی مکزیک هم صادق است. سشن‌های معاملاتی نه فقط از لحاظ زمانی مهم هستند، بلکه شما باید ویژگی خاص آنها در مورد جریان سفارشات آنها را هم متوجه باشید.

 

حال هر چند که این ها سشن های اصلی هستند، ما سشن های فرعی هم داریم. یکی از این سشن های فرعی سشن سیدنی است. مهمترین ارزهای این سشن شامل دلار استرالیا، دلار نیوزلند و ین ژاپن هستند. همانطور که می‌دانید این سشن وقتی باز می شود که سشن نیویورک بسته می شود.

 

خوب این سشن برای مناطق جغرافیایی خودشان اصلی هستند. پس اگر می‌خواهید روی دلار استرلیا و نیوزیلند معامله کنید، این سشنی است که جریان سفارشات کم کم وارد بازار می شود و منجر به حرکات مارکت می شود. نکته اصلی این موضوع این است که بدانید بعضی از ارزهای مختلف بسته به سشن های معاملاتی ممکن است قابلیت بیشتری داشته باشند یا قابلیت کمتری داشته باشد.

آنچه در پایان جلسه دوم تریدر صفر آموختیم:
امیدوارم این بخش یک دید کلی از بازار فارکس به شما داده باشد و با مزیت ها و تفاوت های آن با بازار سهام یا آتی که فقط یک بازه ی مشخص زمانی باز هستند آشنا شده باشید. شما برای معامله در بازار فارکس این فرصت را دارید که پنج روز هفته ۲۴ ساعته در آن فعالیت کنید. یکی دیگر از ویژگی های خارق العاده آن این است که شما می توانید هنگام خوابیدن هم کسب درآمد کنید. بازار فارکس نقدینگی خیلی بیشتری دارد و شما این فرصت را دارد که همه ساعات از شنبه تا جمعه معامله کنید. این ها مزیت های بازار فارکس بودند. همچنین خیلی مهم است که با سشن های معاملاتی بازار هم آشنا باشید و به طور کلی بدانید که بازار فارکس چگونه کار می کند.

تمارین و مطالعه بیشتر:

+ به سایت market24hclock مراجعه کنید و زمان باز شدن بازارهای مالی را مرور کنید.

+ با مطالعه مقاله «تاریخچه فارکس»  و «سشن های معاملاتی» بیشتر با بازار فارکس و سشن های معاملاتی آشنا شوید.

administrator

نظر دهید