قسمت سوم دوره تریدر صفر: نحوه کارکرد جفت ارزها

دوره آموزشی تریدر صفر-نحوه کارکرد جفت ارزها

آنچه در سومین جلسه دوره تریدر صفر می آموزیم:
در این بخش نحوه کار جفت ارزهای فارکس را توضیح می دهیم. با انواع جفت ارزها و معامله آنها، با اسپرد و معاملات حامل یا کری آشنا خواهید شد و معنای درست سوآپ را درک خواهیم کرد.

معامله گری فارکس از جهاتی با معامله گری سهام تفاوت دارد، مثلا اگر من سهام اپل را بخرم صرفاً دارم سهام آن را می خرم و سهام را در مقابل یک چیز دیگر معاوضه نمی کنم. ولی در معامله گری فارکس شما باید یک ارز را در مقابل یک ارز دیگر معامله کنید. شما نمی توانید با معاوضه یورو در مقابل یورو انتظار سود کردن داشته باشید، چون ارزش آنها تغییر نمی کند ولی وقتی که من بخواهم معامله کنم یک ارز را در عوض یک ارز دیگر معامله می کنم و انتظار دارم که ارزش آن ارزی که معامله کردم یا بالا برود یا پایین. تنها در این صورت است که شما سود می کنید.

 

ساز و کار معاملات جفت ارزها در فارکس

شما یک ارز پایه دارید، در مقابل یک ارز مقابل ( ارز مظنه یا Qoute). ارز هر کشوری با سه حرف شناخته می‌شود که توسط ISO تعیین شده است(ISO 4271). به عنوان مثال در یورو از سه حرف EUR استفاده می شود، برای دلار ایالات متحده از USD استفاده می شود، برای ین ژاپن از JPY، دلار استرالیا AUD و … .

what-is-traded-in-forex4-fx360.ir

پس هر ارز سه حرف مختص به خودش دارد، وقتی می خواهید که جفت ارزهای فارکس را معامله کنید با چنین چیزی مواجه می شوید: EUR/USD یورو در مقابل دلار ایالات متحده امریکا. این ها نحوه خوانش و زبان ما هنگام معامله گری جفت ارزهای فارکس است.

 

فرض کنید که ارزش یورو در مقابل ایالات متحده یورو معادل با 1.1424 (قیمت فعلی). در این مثال یورو ارز پایه است و دلار ارز مقابل. اگر بخواهیم این را به زبان خودمان تجربه کنیم این می‌شود که یک یورو برابر است با 1.14 دلار آمریکا. حالا می‌توانم دو رقم اعشار دیگر هم بهش اضافه کنم که می شود 1.1424. وقتی که با قیمت جفت ارزهای فارکس مواجه شدید این گونه آن ها را برای خودتان معنی کنید. ارز اول، ارز پایه است و ارز دوم ارز مقابل.

دوره آموزشی تریدر صفر-جفت ارزهای فارکس

در مورد قیمت هم یک مقدار ارز پایه برابر است با مقدار ارز مقابل که همان قیمت فعلی است، پس این گونه می توانید قیمت جفت ارزها را بخوانید. در اصل آنچه در نمودار فارکس به شما نشان داده می شود نرخ تبدیل ارز پایه به ارز مقابل است.

 

حالا که در مورد جفت ارزها توضیح دادیم، بعضی اصطلاحات است که شاید خیلی با آنها مواجه بشوید و ممکن است بارها به گوشتان خورده باشد در مورد جفت ارزهای اصلی و فرعی و اگزوتیک حرف می زنیم. می خواهم به شما بگویم که منظور از این ها چیست.

 

ارزهای اصلی

ارزهای اصلی شامل هر کدام از ارز کشور های G10  هست که به همراه دلار ایالات متحده می آیند. مثلاً جفت EURUSD یک جفت ارز اصلی محسوب می‌شود. چون ارز یورو که از ارزهای کشور G10 است به همراه ارز دلار آمده. مثال دیگر جفت ارز GBPUSD است که ارز پوند انگلستان در مقابل دلار ایالات متحده است. یا USDJPY که دلار در مقابل ین آمده. USDCHF  که دلار در مقال فرانک سوئیس است.

این ها همگی ارزهای اصلی هستند و وقتی حرف از جفت ارزهای اصلی می شود منظور از اعضای کشورهای G10 به همراه ارز ایالات متحده هستند. حالا اگر دقت کرده باشید دلار هم می تواند ارز پایه باشد و هم ارز مقابل.

 

جفت ارزهای فرعی

ارزهای فرعی منظور ارز های کشورهای G10 هستند که دلار ایالت متحده داخل آنها نیست. یک نکته در اینجا باید توجه کنید، دلیل اینکه اینها را اصلی و فرعی دسته بندی کردن این است که در جفت ارزهای اصلی تراکنش مالی بیشتری صورت می‌گیرد و معمولاً تبادلات مالی بیشتری بین کشورهای G10 صورت می گیرد تا بین کشورهای کوچک تر که جزء G10 نیستند.

 

پس جفت ارزهای اصلی فقط به این علت که با دلار ایالات متحده هستند به آنها اصلی گفته نمی شود، علت اصلی آن است که تبادلات مالی در این ارزها بیشتر است. ارزهای فرعی به نسبت جریان تبادلات مالی کمتری دارند ولی با این وجود هنوز نقدینگی خیلی زیادی دارند. پس دلیل نامگذاری اعضای اصلی و فرعی این است.

 

جفت ارزهای ناشناخته یا اگزوتیک (EXOTIC)

ارزهای اگزوتیک ارزهایی هستند که از یک ارز اصلی با ارز یکی از کشورهای صنعتی نوظهور هستند. به عنوان مثال می توانیم بگوییم دلار ایالات متحده در مقابل دلار هنگ کنگ یا دلار ایالات متحده در مقابل دلار سنگاپور یا دلار امریکا در مقابل کرون سوئد، دلار امریکا در مقابل پزوی مکزیک یا کرون دانمارک.

 

ارزهای اگزوتیک همچنین می‌تواند شامل ارز هایی باشند که با یورو اروپا می آیند مثلاً می توانیم بگوییم جفت ارز یورو در مقابل دلار هنگ کنگ یا یورو در مقابل دلار هنگ کنگ یا کرون سوئد، پزو مکزیک یا کرون دانمارک. پس جفت ارزهای اگزوتیک در اصل یک ارز اصلی است که در مقابل یک ارز کشورهای صنعتی نوظهور هستند.

 

نکته ای که باید در مورد ارزهای اگزوتیک بدانید این است که این ارزها کمتر معامله می‌شوند و بر همین اساس نقدینگی کمتری دارند و این یعنی اسپرد در این جفت ارز ها بیشتر است. شما اگر اسپرد دلار در مقابل پزو مکزیک را نگاه کنید خیلی بیشتر از اسپرد یورو دلار است.

 

پس این ارزها کمتر مبادله می‌شوند و جریان سفارشات کمتری در آنها جریان دارد، اسپردهایشان بیشتر می‌شود و نقدینگی شان هم کمتر است. همچنین می‌توانند نوسانات شدید تری داشته باشند.

 

پس دانستن تفاوت های جفت ارزهای اصلی و فرعی و اگزوتیک خیلی مهم است. خُب حالا می خواهم مطالب بیشتری در مورد اسپرد بیان کنم. این موضوع مهمی است. وقتی که روی جفت ارزهای فارکس معامله می کنید، در واقع دارید یک ارز را در مقابل یک ارز دیگر خرید و فروش می کنید. حالا بین این دو چیزی به نام اسپرد وجود دارد.

 

اسپرد چیست؟

اسپرد به زبان ساده تفاوت بین قیمت فروش Bid و قیمت خرید Ask است. حال اگر شما به پلتفرم بروکرتان مراجعه کنید،  خطی روی چارت می‌بینید که یا قیمت bid را نشان می دهد یا قیمت ask است، که معمولاً قیمت Bid را نشان می دهد.

 

قیمت Ask چیست؟

مثلا اگر من بخواهم پوزیشن خرید روی دلار ین UsdJpy باز کنم، قیمت Ask الان روی 109.407 است یعنی اینکه اگر من پوزیشن رو باز کنم پوزیشن من رو در 109.407باز می‌کند و اگر بخواهیم پوزیشن فروش بگیرم پوزیشن مرا در قیمت 109.404 باز می کند. به تفاوت قیمت بین 407 و 404 توجه کردید؟ به این تفاوت اسپرد می‌گویند.

 

پس اسپرد تفاوت قیمت Ask  و Bid است و درآمد بروکرها در این اسپردها است، بروکرها از این تفاوت قیمت ها درآمد کسب می‌کنند. در واقع کار بروکرها به این شکل است که می آیند قیمت واقعی را از بانک بین المللی دریافت می‌کنند و خودشان یک اسپردی به آن اضافه می‌کنند و نقدینگی شان را از تامین کنندگان نقدینگی یعنی بانک‌های بین‌المللی می‌گیرند.

 

همان تامین کنندگان نقدینگی مجبورشان می‌کنند که اسپرد داشته باشند، ولی بروکرها می آیند همان اسپرد را بیشتر می‌کنند تا بتوانند پول بیشتری به جیب بزنند، مثلاً در همین مثال خودمان احتمالاً اسپرد واقعی تفاوت بین 405 و 406 باشد. ولی بروکر می آید خودش این اسپرد را بیشتر می‌کند و درآمد بروکرها در همین اسپردهای اضافی است.

 

آنها از اسپردهای پوزیشن ها درآمد کسب می‌کنند، حداقل این است که بیشتر بروکرها اینگونه درآمد دارند و در این مورد وقتی که در مورد بروکرها حرف زدیم بیشتر توضیح می‌دهم. فعلاً بدانید که اسپرد قیمت بین قیمت Ask و Bidd می گویند.

 

همانطور که گفتیم این کمیسیون تامین کنندگان نقدینگی است، هرچه اسپرد جفت ارزی کمتر باشد نقدینگی آن هم بیشتر است. در این مورد وقتی که در خصوص جفت ارزهای اصلی و فرعی توضیح دادیم، اشاره کردیم. مثلا اگر به اسپرد دلار امریکا در مقابل پزو مکزیک نگاه کنید می‌بینید که اسپردشان خیلی بیشتر از دلار در مقابل ین ژاپن است.

 

معاملات سواپ و حامل

در مورد معاملات حامل در جلسه قبلی توضیح دادم. الان می خواهم بیشتر در آن صحبت کنم. به تفاوت نرخ بهره بین دو ارز گفته می‌شود. ما در اینجا ارز دو کشور سوئیس و امریکا رو داریم. نرخ بهره توسط بانک مرکزی تعیین ‌شده و معادل است با 0.25 درصد و نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای دلار ایالات متحده تعیین شده و معادل است با 2.5 درصد.

 

اگر تفاوت این دو را حساب کنیم می شود ۲.۷۵ درصد. حالا که تفاوت این دو نرخ بهره را فهمیدید می توانید سوآپ هم بهتر یاد بگیریم. سوآپ تفاوت نرخ بهره بین دو ارز است. سوآپ یا معامله حاملِ شما می تواند مثبت باشد یا منفی.

 

همانطور که گفتیم در فارکس ارزی را در مقابل ارز دیگری معاوضه می کنند. اگر من پیش‌بینی کنم که ارزش فرانک سوئیس در مقابل دلار ایالات متحده بیشتر می‌شود، آن موقع من فرانک سوئیس را می خرم و وقتی این کار را کردم در واقع تفاوت بین نرخ بهره در معامله حساب می شود. حالا اگر من فرانک سوئیس را بخرم و دلارا ایالات متحده را بفروشم و معامله باز باشد و ساعت ۵ صبح به وقت نیویورک گذشته باشد من باید ۲.۷۵ تفاوت نرخ بهره را بپردازم.

 

اگر من معامله ام بعد از ساعت ۵ عصر باز کنم و قبل از 5 عصر هم معامله ام را ببندم، آن موقع دیگر این تفاوت نرخ بهره را پرداخت نمی‌کنم. ولی اگر معامله باز بماند و از ساعت ۵ صبح به وقت نیویورک گذشته باشد آن موقع باید این تفاوت نرخ بهره را بپردازم.

 

پس سوآپ می تواند منفی باشد، مثل همین مثال خودمان. ولی اگر پیش بینی کنیم که ارزش دلار امریکا بالا می رود و بیایم پوزیشن خرید رو دلار بگیرم، آن موقع سودی هم بابت این تفاوت نرخ بهره حساب من می آید. چون دارم ارزی را با نرخ بهره بالاتر می خرم و اگر معامله ای داشته باشم که از ساعت ۵ عصر به وقت نیویورک گذشته باشد، آن موقع سواپ به حساب من واریز می شود.

 

پس شما از این طریق می توانید از دو راه در معامله گری فارکس کسب درآمد کنید. شما می توانید از طریق پیش‌بینی قیمت سود کنید یا می توانید از تفاوت نرخ بهره سود کنید.

 

پس وقتی در جایی حروف EurUsd را دیدیم، در مورد یورو دلار حرف می زنیم. سه حرف اول ارز پایه هست و سه حرف دوم ارز مقابل. اگر بخواهم روی یورو دلار پوزیشن خرید بگیرم در واقع دارم در عوض فروش دلار، یورو می خرم و اگر پیش‌بینی می‌کنم که ارزش یورو در مقابل دلار پایین می آید آن موقع یورو را در عوض دلار معامله می‌کنم.

 

دانستن این زبان و لغات برای شما خیلی مهم است. باید با این کد های ISO آشنا باشید و بدانید که وقتی پوزیشن میگیرید دارید کدام از را می خرید و یا می فروشید. همچنین اگر میخواهید معاملات تان بیشتر از 5 عصر باز باشد بهتر است که با اصطلاحات سوآپ و کری آشنا باشید و بتوانید از این راه کسب درآمد دوم برای خودتان استفاده کنید.

آنچه در پایان جلسه سوم تریدر صفر آموختیم:
نحوه نامگذاری جفت ارزهای فارکس چگونه است. انواع جفت ارزها و ویژگی معاملاتی هر کدام را شناختیم.
با اسپرد و سوآپ آشنا شدیم و آموختیم چطور می توان معاملات حامل انجام داد.

تمارین و مطالعه بیشتر:

+ در سایت تریدینگ ویو حساب باز کنید و جفت ارزهای اصلی و فرعی فارکس را در قسمت واچ لیست آن وارد کنید. آموزش نحوه کار با این سایت در قسمت پیوست دوره تریدر صفر قرار داده شده است.

+ به سایت Dailyfx مراجعه کنید و با بررسی نرخ بهره جفت ارزها بهترین موارد برای معاملات حامل را شناسایی کنید.

+ با مطالعه مقالات «آشنایی با جفت ارزها و کراس ها» ، «هر آنچه باید درباره اسپرد در فارکس بدانید» ، «همه چیز درباره جفت ارزها در فارکس» و «هر آنچه باید از معاملات انتقالی بدانید» می توانید اطلاعات خود را در مباحث مطرح شده این جلسه ارتقا دهید.

administrator

نظر دهید