در مقالههای قبلی با شمعهای ژاپنی و کاربردشان در تحلیل تکنیکال آشنا شدیم حالا در این مقاله میخواهیم با الگوهای پایه شمعهای ژاپنی آشنا شویم. و هر کدام را بررسی کنیم و ببینیم چه شباهتهایی با هم دارند. و چه تأثیری روی علملکرد قیمت دارند. فرفره، مارابوزو و دوجی اسم این الگوها هستند.
فرفره
شمعهایی با سایه بالایی بلند، سایه پایینی کوتاه و بدنه اصلی کوچک فرفره نامیده میشود. رنگ بدنه اصلی چندان مهم نیست. این الگوی فرفره تردد میان خریداران و فروشندگان را نشان میدهد.
بدنه اصلی کوچک (چه توخالی چه توپر) تغییر کمی را از قیمت آغازین به پایانی نشان میدهد و سایهها نشان میدهند که هم خریداران و هم فروشندگان در حال ستیز هستند اما هیچ کس نتوانسته برنده شود.
حتی با وجود آن که جلسه با تغییری کوچک آغاز شود یا پایان یابد، قیمتها در این اثنا به طور قابل ملاحظهای بالاتر و پایینتر میرود. نه خریداران و نه فروشندگان میتوانند برنده شوند و نتیجه بازی تساوی است.
اگر فرفره در طول روندهای رو به بالا شکل گیرد، معمولاً به این معناست که خریداران زیادی باقی نمانده است و ممکن است جهت معکوس شود.
اگر فرفرهها در طول روندهای رو به پایین شکل گیرد، معمولاً به این معناست که فروشندگان زیادی باقی نمانده است و ممکن است جهت معکوس شود.
مارابوزو
کلمه Marubozu در ژاپنی به معانی سرکچل است. بنابراین شمع مارابوزو یعنی یک شمع کچل.
Marubozu یعنی هیچ سایهای از بدنهها وجود ندارد. بسته به آن که بدنه شمع توپر یا توخالی باشد، بالاترین و پایینترین قیمت، همانند قیمت آغازین یا پایانی آن یکسان خواهد بود. دو نوع Marubozu را در شکل زیر بررسی کنید.
مارابوزوی سفید شامل بدنه سفید بلند بدون هیچ سایهای است. قیمت آغازین مساوی پایینترین قیمت است و قیمت پایانی مساوی بالاترین قیمت است.
این شکل، شمع مایل به صعود است زیرا نشان میدهد که خریداران کنترل کل جلسه را در دست داشتهاند. این معمولا نشان میدهد یک صعود ادامهدار آغاز میشود یا یک روند نزولی به صعودی تبدیل خواهد شد.
مارابوزوی سیاه شامل بدنه سیاه بلند بدون هیچ سایهای است. قیمت آغازین مساوی بالاترین قیمت است و قیمت پایانی مساوی پایینترین قیمت است. این شکل، شمع نزولی است زیرا نشان میدهد که فروشندگان کل جلسه را تحت کنترل دارند. این معمولا نشان میدهد یک نزول ادامهدار آغاز میشود یا یک روند صعودی به نزولی تبدیل خواهد شد.
نکاتی که با توجه به جایگاه و رنگ مارابوزو باید به آنها دقت داشته باشید:
مارابوزوی سفید
اگر مارابوزوی سفید در پایان یک روند صعودی شکل بگیرد، احتمال اینکه تداوم داشته باشد، زیاد است.
اگر مارابوزی سفید در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، احتمال اینکه بازگشت داشته باشد، زیاد است.
مارابوزوی سیاه
اگر مارابوزوی سیاه در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، احتمال اینکه تداوم داشته باشد، زیاد است.
اگر مارابوزی سیاه در پایان یک روند صعودی شکل بگیرد، احتمال اینکه بازگشت داشته باشد، زیاد است.
دوجی
شمعهای Doji دارای قیمت آغاز و پایان یکسان هستند یا حداقل بدنههایشان به شدت کوچک است. Doji باید بدنه کوچکی داشته باشد به گونهای که به صورت خط باریک به نظر برسد.
شمعهای Doji نشان دهنده دودلی یا نزاع بر سر حاکمیت میان خریداران و فروشندگان است. در طول جلسه قیمتها به بالا و پایین قیمت آغازین حرکت میکنند، اما در قیمتی بسیار نزدیک به قیمت آغازین خاتمه مییابد.
نه خریداران و نه فروشندگان میتوانند برنده شوند و در نهایت نتیجه تساوی به دست میآید.
چهار نوع شمع Doji وجود دارد. طول سایههای بالایی و پایینی میتواند تغییر کند و شمع حاصله شبیه به صلیب، صلیب برعکس یا علامت به علاوه به نظر میرسد. کلمه Doji هم به شکل مفرد و هم جمع آن بر میگردد.
هنگامی که Doji روی نمودارتان شکل گیرد، توجه ویژهای به شمعهای قبل از آن داشته باشید.
اگر بعد از چند شمع با بدنههای توخالی بلند (مانند Marubozu سفید)، Doji شکل بگیرد، این نشان میدهد که خریداران در حال تحلیل رفتن و ضعیف شدن هستند. برای آن که قیمتها به بالا رفتن ادامه دهند، خریداران بیشتری لازم است اما خریدار دیگری وجود ندارد!
فروشندگان به دل خود صابون میزنند و به دنبال آن هستند که وارد شده و دوباره قیمتها را به پایین برگردانند.
اگر بعد از چند شمع با بدنههای توپر و بلند (مانند Marubozu مشکی)، Doji شکل گیرد، این نشان میدهد که فروشندگان در حال تحلیل رفتن و ضعیف شدن هستند.
برای آن که کاهش قیمتها ادامه داشته باشد، فروشندگان بیشتری لازم است اما دیگر فروشندهای وجود ندارد! خریداران برای فرصتی که دوباره ارزانی شود، به دل خود صابون میزنند.
در حالیکه به دلیل نبود فروشندگان جدید، این کاهش قیمت در حال از بین رفتن است، قدرت خرید بیشتر لازم است تا هر گونه معکوس سازی نثبیت شود.
به دنبال شمع سفید برای پایان دادن در قیمتی بالاتر از قیمت آغاز شمع بلند سیاه باشید. به عبارت دیگر بعد از شمع دوجی، یک کندل افزایشی ایجاد شود که بالاتر از نقطه آغاز کندل نزولی قبلی بسته شود.
در بخشهای بعدی بر شکل گیری شمعهایی خاص و آنچه آنها به ما می گویند نگاه خواهیم کرد. امیدواریم در انتهای این درس شمعها، بدانید چگونه الگوهای شمعها را شناسایی کرده و تصمیمات دادوستدی صحیحی بر مبنای آنها بگیرید.